Hållbarhet hos American Tourister
År 1933 tog vår grundare ett beslut och investerade sina livsbesparingar för att förverkliga sin dröm - att skapa ett prisvärt bagage som kunde ge fler människor möjligheten att utforska och uppleva världen.
Nästan 100 år senare drivs vi fortfarande av samma anda av ambition och äventyr. Som ett globalt betrott varumärke strävar vi efter att göra våra innovativa produkter mer ansvarsfulla och hållbara. Vi ger nästa generation möjlighet att drömma större, gå längre och bygga en ljusare framtid.
Go For More. Go with American Tourister.

PRODUKT
Våra produkter är gjorda för att hålla hela vägen. Vi förbättrar kontinuerligt hållbarheten och använder mer hållbara material och priser.

Hållbarhet genom alla resor
Våra produkter genomgår rigorösa tester för att säkerställa hållbarhet och tillförlitlighet. Många av våra tillverkningspartners har egna laboratorier som utför strikta kvalitetstester för att uppfylla våra standarder.
ETT URVAL AV VAD VI TESTAR
Falltest
Bagaget lastas med vikter, varefter vi upprepade gånger släpper dem från olika höjder på hjulen och skalen för att testa stöttåligheten.
Dragkedja
Dragkedjor öppnas och stängs tusentals gånger för att säkerställa hållbarheten.
Hjul
Resväskor rullas över ojämna ytor under långa sträckor för att testa hjulens uthållighet och prestanda.
Handtag
Axelremmar, väskhandtag och draghandtag genomgår upprepade lyft- och dragtester för att säkerställa deras styrka och hållbarhet.
Temperatur & luftfuktighet
Produkterna utsätts för extrema temperaturer och luftfuktighetsnivåer för att bedöma deras hållbarhet under olika miljöförhållanden.
Tumble test
Resväskor placeras i en stor roterande maskin och rullas över trä- och metallhinder för att simulera förhållandena under bagagehanteringen.

Enkelt att reparera
Vi erbjuder reparationer på många av våra marknader över hela världen så att du enkelt kan hålla din reseutrustning i toppskick, oavsett vart resan tar dig.
Om du vill veta mer om reparationsmöjligheterna för din produkt, inklusive kostnaden, kan du besöka vår serviceportal:

Användning av återvunnet material
Vi arbetar för att använda mer återvunna material i våra resväskor och väskor för att minska vårt fotavtryck och ge avfall ett nytt liv. I våra framtida kollektioner är vi fast beslutna att ytterligare öka användningen av mer hållbara material.
Vissa produkter innehåller redan återvunnet material, men vi försöker också tillverka fler produkter med återvunnet material i andra komponenter, t.ex. i de yttre skalen. Vikten av återvunnet material i våra produkter varierade från 0% till 35% under 2024.
PLANETEN
Att upptäcka världen ger oss ovärderliga upplevelser – och med det följer ett ansvar. Därför strävar vi efter att minska vår påverkan på planeten och arbetar aktivt med att hitta nya sätt att göra vårt avtryck ännu mindre.

100% förnybar el
Vi övergick till 100% förnybar el i våra egna butiker, produktions- och distributionsanläggningar och kontor för första gången 2023, två år före vårt måldatum. Vi uppnådde detta genom att generera solenergi på plats, delta i program för grön el och köpa certifikat för förnybar energi. Vi är också stolta över att ha installerat solpaneler vid vår produktionsanläggning i Nashik i Indien och vid vår distributionscentral i Oudenaarde i Belgien.
Genom att välja förnybar el tar vi ett direkt steg för att minska utsläppen.

Mer hållbara material och förpackningar
För att minska vårt fotavtryck arbetar vi aktivt med att använda mer återvunnet material i våra produkter. Samtidigt har vi tagit fram tydliga riktlinjer för hållbara förpackningar inom hela organisationen – att minska materialåtgången, använda återanvändbara och återvinningsbara förpackningar samt prioritera mer hållbara material där det är möjligt. Under 2025 börjar vi införa dessa principer i hela vår verksamhet.
MÄNNISKOR
Med den gyllene regeln som ledstjärna, att behandla andra som vi själva vill bli behandlade, ger vi våra medarbetare möjlighet att göra mer och vi främjar rättvisa och säkra arbetsvillkor i vår leverantörskedja.

Tillväxt för våra medarbetare
Vi vill ge våra medarbetare möjlighet att utvecklas. Redan i slutet av 2024 – ett år tidigare än planerat – nådde vi vårt mål att erbjuda professionell utveckling till samtliga medarbetare. Genom satsningar på ledarskapsutbildning, kompetensutveckling och verktyg för prestationshantering hjälper vi våra medarbetare att utveckla sin fulla potential och ta nästa steg i sina karriärer.

Vårt engagemang för kultur och inkludering
Som ett globalt varumärke omfamnar vi mångfald och en kultur som speglar många nationaliteter och bakgrunder. Vi strävar efter att skapa en inkluderande arbetsplats och företagskultur där våra team kan växa, samarbeta och trivas tillsammans.
Genom vår halvårsvisa undersökning om kultur och inkludering får vi värdefulla insikter från våra team. Med hjälp av denna feedback har vi åtagit oss att fokusera på innovation, erkännande, professionell utveckling och lagarbete som nyckelområden för vår fortsatta tillväxt.

Etiska arbetsvillkor i hela vår leveranskedja
För att främja rättvisa och trygga arbetsförhållanden för de människor vi är beroende av har vi ett nära samarbete med våra leverantörer.
Vår etiska stadga
Vi kräver att alla leverantörer av färdiga produkter, samt vissa leverantörer av råmaterial och komponenter, undertecknar vår etiska stadga– en formell policy som är utformad för att skydda arbetstagare inom vår leverantörskedja. Dessutom förväntar vi oss att våra leverantörer överför dessa krav till sina egna leverantörsnätverk.
Globalt program för socialt ansvarstagande
Vi låter vissa leverantörer delta i vårt globala program för socialt ansvarstagande för att genomgå revision. Under året genomför vi olika aktiviteter, såsom leverantörsutbildning, för att främja en större förståelse för frågor kring socialt ansvar och förbättra leverantörernas prestationer vid efterföljande certifieringar och revisioner.
På American Tourister är transparens viktigt för oss. Sedan 2017 har Samsonite Group rapporterat om vårt hållbarhetsarbete och fortsätter att göra det idag.